mandag 10. september 2012

Matpakke?

At jeg begynner å bli temmelig cochabambinsk på en del områder er vel ikke til å komme fra; så her er nok et blogginnlegg om mat. Her i byen spiser man jo som kjent ikke for å leve; man lever for å spise.

Lunsj har hele tiden vært den store utfordringen i prosjektet. I begynnelsen fikk vi kjøpt lunsj av en dame som kokte for lærerne på skolen, men hun la ned drifta etterhvert fordi det hele gikk i underskudd. Det skyldtes nok ikke først og fremst at lærerne ikke betalte, sånn som hun mumla om, men heller det at de gangene vi prøvde å betale sa hun “Vi tar det i morgen i stedet!”.

Etter den tid har vi på best mulig måte prøvd å sørge for å få i oss litt mat sånn midt på dagen. For en gjennomsnitts nordmann høres kanskje ikke dette ut som den store problemstillingen. Jeg synes jeg hører ett ord der oppe fra nord; “Matpakke”. Men nå har det seg altså slik at tørre brødskiver med svett ost (heldigvis) ikke er et alternativ i denne kulturen.

Lenge har vi hatt en ordning med at om en av oss var nede i litt mer siviliserte strøk (kontorene ligger laaaaangt unna sentrum!) sånn rundt lunsjtider, så var det obligatorisk å ha med mat tilbake – for ellers ble det ikke noe mat før vi kom hjem en gang sånn utpå kvelden. Etterhvert begynte enkelte kolleger å bli litt lei kylling; akkurat det kommer neppe noen gang til å bli noe problem for meg.

Nå har vi funnet en slags løsning; vi har gått til innkjøp av en liten elektrisk ovn hvor vi varmer opp mat. Dermed handler mye av samtalen rundt lunsjbordet om hva vi skal spise dagen etter. På fredag hadde jeg stekt kyllingvinger med grønnsaker som jeg hadde med. Sammen med Rubens pasta med ost og Elis chorrellana (stekt løk og tomat) ble det et riktig festmåltid.

I dag sto jeg for en salat, Eli hadde stekt opp fisk og Ruben var potetansvarlig. I morgen er menyen kylling- og pastasalat.

Det eneste problemet nå er alle som stikker nesa si innom hos oss for så med en temmelig tydelig misunnelse i stemmen spørre oss hva som står på lunsjmenyen; vi sørger nemlig for sende liflige dufter utover hele administrasjonsbygget!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar