søndag 14. oktober 2012

Tid

Jeg har tilsammen snart bodd åtte år i dette landet, men er fortsatt ofte usikker på hva et oppgitt klokkeslett egentlig betyr. Jeg har sånn mer eller mindre blitt enig med meg selv om at i jobbsammenheng betyr det som regel en 10-15 minutter etter tida; om noe skal begynne klokka ni er det greit nok å komme kvart over.

I sosiale sammenhenger er det verre. I går var vi invitert i baby-shower til en høygravid kollega. Jeg var glad for at jeg ikke skulle dra alene, så lørdag morgen sender jeg en melding til mine to kollegaer “Jeg og bilen er klare – når drar vi?”.

På invitasjonen sto det klokken 15.00. Det eneste jeg var sikker på, var vi i hvert fall ikke kom til å være der klokka tre. Snart tikka det inn en melding fra sjefen min: “Er hos deg klokka fire.”.

Dermed visste jeg at jeg burde være klar klokka kvart over fire for å dra klokka fire på noe som begynte klokka tre. Kunnskap er fint!

Siden vannbilen sto og blokkerte garasjeporten kom vi oss ikke avgårde før halv fem. På veien skulle vi plukke opp kollega nummer to, så vi var vel neppe framme før kvart på fem. Da kom vi som de første, fikk et glass brus og satt og så på at vertskapet gjorde i stand.

I sekstida begynte vi med noen leker for de vordende foreldrene, og i sjutida kom hun som skulle lede lekene og opplegget.

Hva jeg har lært? I grunnen ingen ting – jeg har fortsatt ikke peiling på når jeg skal komme. Eller én ting har jeg nok lært; det er alltid best å dra sammen med noen, så slipper man å sitte alene og vente!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar