torsdag 1. oktober 2009

Nandeha any Fandriana izahay rahampitso

Tittelen er et forsøk på å si at vi reiser til Fandriana i morgen. Om det er riktig  skrevet er jeg jammen ikke sikker på. I løpet av de siste ukene har vi gått gjennom store deler av gassisk grammatikk, men har vel i liten grad lært å bruke denne grammatikken. Jeg har nå klart å lage meg min egen lille grammatikk-bok; om ikke annet er jeg blitt god på å bruke dokumentkart…

Jeg sliter fortsatt med å huske å ta med subjektet i setningene; det blir så lett å glemme når det skal stå aller bakerst. Innen jeg kommer så langt er jeg overlykkelig over å ha klart å hale så mange gloser ut av hodet mitt at et lite pronomen til slutt blir aldeles oversett. Det er nemlig slettes ikke lett med disse glosene heller, for de likner hverandre. Hvordan skal jeg huske forskjell på mandeha og mandefa for eksempel? Dermed blir det ofte til at jeg sender Betty til byen i stedet for at hun får lov til å gå.

Men i ettermiddag er det altså over; klokka to starter (foreløpig) siste gassisk-time. Deretter er det ut for å kjøpe sykler og en mobil internettdings i håp om at det i blant vil funke ute på landsbygda.

Er spent på hva som skjer der. Skolen starter på tirsdag, og da venter 158 nye studenter på oss. Håpet er selvsagt at vi på en eller annen måte kan få være til nytte, men akkurat hvordan  vet vi ikke enda. I går lærte vi “nyttige skolefraser”: “Atsangano ny tanana!” betyr for eksempel “Rekk opp hånda!”…

Under er noen bilder til fra tunet her på Antsirabe, “Lille Norge” på Madagaskar og litt fra byen.

DSCN1346

Internatet – utenfor her samles vi til 10-kaffe’n hver dag.

  DSCN1359 DSCN1355

To viktige elementer: pousse-pousse og kongeparet.

DSCN1363

Monika – la estudiante buena…

 

DSCN1370

Por alguna razon; en todo el mundo, una estación siempre parece a una estación. IMG_0003

Sånn ser vi ut :D

DSCN1371

Ja, det var franskmenn som anla byen; brede avenyer er fint!

 DSCN1372

Stasjon, lokomotiv, jernbanespor – men ingen tog som går…

  DSCN1383 Tja?

Han llegdo nuestros ultimos dias aqui en Antsirabe. Mañana nos van a recoger para ir a Fandriana. El titulo dice (creo…) “Mañana vamos a ir a Fadriana”. No estoy segura si es correcto, porque aunque hemos tenido clases ya tres semanas nuestro profe ha enfocado en la gramatica. Así que ahora tengo 37 pagínas en mi ordenador sobre casi todos los aspectos de la gramatica, pero no soy capaz de decir nada. Entiendo que es necesario aprender algo de los sistemas, proque es bien diferente, pero aun así… Encima de eso me es dificil recordar las palabras. “Mandeha” y “mandefa” son verbos diferentes, y por eso repentinamente estoy mandando a la pobre Betty al centro, cuando en realidad debería caminar… Tal vez aprenderé algun día?

Mañana, como dije, nos espera Fandriana. Tal vez haya luz y agua esta vez? Pero lo mas importante será el trabajo. El martes llegan 158 estudiantes nuevos, y mi esperanza es que de alguna manera vamos a poder ser utiles para algo. No sabemos mucho sobre nuestras tareas, pero espero que poco a poco será clarito.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar