fredag 23. desember 2011

Sinte-Lene

Jeg kjenner at “Sinte-Lene” har kommet på besøk. I Aftenposten i dag leste jeg “Vi gir blaffen i gjenglemte klær”; om hvordan en skole hadde samla sammen 14 søppelsekker med gjenglemte klær. De inviterte elever og foreldre til å komme og se, og plukke med seg det som poden hadde glemt. Elevrådet hadde hjulpet til, og ei av jentene sa “Det er jakker her som vi vet koster over tusen kroner”.

“Hmmm,” tenker jeg.

Men så tenker jeg litt videre. Det er selvsagt mulig at mine venner er ekstra prektige, men jeg tror ingen av dem hadde latt være å lete etter jakker, gensere, skjerf og luer som de håpefulle har lagt igjen. Så hvem er disse foreldrene og barna som etterlater seg 14 sekker med klær på én skole i løpet av ett semester? Det er selvsagt flott at Frelsesaremeen får overta dette, men… Det henger igjen et “men” her, føler jeg.

Det ble argumentert med at problemet ikke var moralsk, men at klær er blitt så billig at i Norge at det er enklere å kjøpe nytt. Ikke et moralsk spørsmål? Om man istedet for å lete etter klær man glemmer på skolen heller kjøper nytt, så er det da så absolutt et moralsk problem? Hva er det ellers?

“Hmfr,” snøfter Sinte-Lene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar