onsdag 21. november 2012

Tvungen fri

I dag er det foketelling her i Bolivia, så dermed er det forbudt å bevege seg utendørs. (For deg som vil lese mer om censo (folketelling), så har jeg skrevet om det her: http://nlm.no/nlm/internasjonalt/bolivia/nyheter/hver-til-sin-by )

Formen er ikke helt på topp, så på et vis var det helt greit med en tvungen hjemmedag. Rundt meg kan jeg nå lukte at naboene nok hadde forberedt dagen mye bedre enn meg. I går kveld var det fullt kaos både på veiene og supermarkedene. En nabo jeg møtte i heisen sa “Skulle jo tro alt skulle være stengt i ukevis!”. Men det er altså én innedag det er snakk om.

Etter å ha leved på tørre kjeks i noen dager, er apetitten på vei tilbake, og med alle de vidunderlige luktene fra de andre leilighetene begynte jeg å kikke på kjøkkenet. Hadde akutt lyst på boller, men har ikke hverken melk eller melkepulver, så det ble det ikke noe av. Vet at med litt dårlig mage så sier legene her at alt av grønnsaker skal være kokt, så dermed måtte jeg kutte ut tanken på gulrot med yogurt-dip. Nå tror jeg løsningen på lunsjproblemet blir en liten pizza med kyllingstrimler og ananas. Håper det kommer til å lukte godt, så jeg kan konkurrere med naboene.

Matproblemet er altså løst, men hva gjør man med en hel dag når den gode boka ble lest ut i natt? Jeg er heldigvis (?) utstyrt med kabel-tv med rundt 100 kanalar. Du verden så mye søppel og lite interessant som finnes! Og det gjør ikke saken bedre at det meste er dubba til spansk. Sukk. Amerikanske serier om kakebaking, sutrete tenåringer som blir bortplassert til en “streng familie”, nygifte som krangler, bryllupsplanleggingsprogrammer; det er nok å velge i, men nytteverdien?

Tror rett og slett jeg finner fram moppen min og går over gulvet, jeg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar