lørdag 4. juni 2011

Drømmedag

Det har vært hektisk i det siste, med mye spennende og koselig som har skjedd, men i dag hadde jeg ingen store planer. Jeg hadde lovet meg selv å sove lenge. Det er forsåvidt ikke bare enkelt, for jeg våkner jo som regel første gang i femtida, og når klokka blir sju er kroppen i grunn interessert i å forlate senga. Men jeg bare stappa øreproppene lengre inn i øregangene og trakk ansiktsmaska god ned for øya – og så sov jeg jammen til klokka ti!For en luksus!

En lang varm dusj, fulgt av ille tiltrengt fotfiling og hårfjerning – med masse deilig krem på leggene – det gir skikkelig velværefølelse. Vi har besøk her i huset for tiden, så dermed hadde jeg noen å skravle litt med på balkongen. På kjøkkenet sto en noe ekkel oppvask og venta, men jeg var virkelig flink til å ignorere den.

Litt utpå ettermiddagen fikk jeg med meg Kathrine til å forberede neste fredags skoletur. Da skal vi nemlig en tur i elva og lete etter fossiler, men siden elva forandrer seg litt her fra regntid til regntid, ville jeg gjerne sjekke den litt ut. Tror nok at taxisjåføren som satte oss av langt uti ingenting ved en bro lurte litt på hva slags gærne gringaer han hadde tatt med på tur, men vi vandra fornøyde avsted. Først gjennom den lokale lille søppelfyllinga, men så kom vi oppover elevleiet. Når jeg sier “elv”, må man selvsagt huske på at vi nå er i juni, temmelig lagt fra regntida, så det eneste vannet vi så, var det vi hadde i drikkeflaskene våre. Er egentlig litt overraska over at jeg synes stein er spennende, for jeg hadde jo en lærer på videregående som var noe ytterliggående rent pedagogisk, for å si det på en pen måte… Men det er noe med å kunne vandre oppover elva, høre fuglene synge, vinden suser i trærne, og under føttene dine ligger rester av tusenvis av år gamle kryp – bevart som fossiler.  Jeg skal innrømme at jeg ikke har finlest lærerplanene, men jeg tror ikke akkurat at eruptive, metamorfe og sedimentære bergarter er pensum i andreklasse, men alle de åtte elevene på den norske skolen fulgte med da jeg fortalte i går. Gleder meg til å ha dem med i elva på fredag! Det er en flott gjeng – imponerende at elever fra 2. til 10. klasse går så godt sammen!

Kathrine og jeg satte oss like godt ned midt i steinrøysa for å kikke nærmere på alt hva vi hadde rundt oss. Ganske kult å kunne dele steiner med bare henda; vi er jammen sterke! Uttrykk som steinhard, steindød og steingal har fått en ny dimensjon…

Vi vandra tilbake mot landsbyen for å finne transport – for nå ville vi til byen for å få oss en bedre middag – vi har fått oss et stamsted (vi har da vært der to ganger!) med japansk pasta og jordbærmilkshake.Nå sitter jeg her på balkongen. Vi har spist en bedre kvelds; gulrøtter, Mårud-dip (veldig viktig å ha med noen dip-poser fra Norge!), popcorn, tacochips og sjokolade. Med andre ord nesten bare grønnsaker – sunt og godt! Alle lysene i byen ligger foran meg, i det fjerne ser jeg et fyrverkeri, jeg har på meg fleecebuksa – og ved siden av meg ligger en god bok. Livet er i grunn ganske så godt. (Og da jeg kom hjem fra butikken var oppvaska jammen tatt – veldig bra gjester her i huset!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar