mandag 27. juni 2011

Maletur til Acasio

“Nordmenn er litt rare,” er noe jeg stadig vekk tar meg i å tenke. Her bor vi i et land med svært billig arbeidskraft, men når muligheten kommer til å reise ut på landsbygda for å male hus – ja da hopper vi på, og reiser avgårde. Nå er vel det med oppussing og slikt et annet norsk karaktertrekk, om jeg har forstått diverse nettaviser rett.

Eva Bente, Elsa og jeg reiste nå i hvert fall blide og fornøyde avgårde fredag morgen sammen med Juan, med bilen lasta med gips, maling, ruller og koster. Elsa er takk og pris en god sjåfør – det var vi takknemlige for da vi traff på en lastebil i en sving. Hun holdt hodet kaldt, og vi falt dermed ikke noen hundre meter utfor stupet…

DSCN2986

Tidlig (?) morgenstund i Acasio, med kaffekoppen på plass.

DSCN2949

Vi reiste avgårde dagen etter St Hans, så vi møtte på mange rosa sauer, kuer, høner og hunder på veien. Det er vanlig å male dyrene. Juan sa at på den måten kan man se forskjell på katolske og kristne sauer – for de kristne er ikke malt…

DSCN2952

Her gikk en gang veien – er glad vi ikke skulle kjøre der!

DSCN1079

Vi skulle derimot kjøre disse hårnålssvingene. Det er en fantastisk vei – på denne siden av elva er hele veien steinsatt, mens på Cochabamba-siden er det bare jordvei. Vil tro at ingen av sidene er spesielt morsomme å kjøre i regntida.

DSCN2953

Elsa og Eva Bente sparkler. Ikke bare lett, for det meste av den gamle malingen var ikke så interessert i å sitte på veggen. Det er en deilig følelse å dra av lange flak med gammel maling, men om det nødvendigvis er den beste metoden for å få den nye malingen til å sitte noen år vet jeg ikke. DSCN2954 DSCN2961

Vi kan trygt for fremtiden si “Vi bor i huset med den røde porten”. Den synes på ca 4 kilometers avstand, der den lyser opp i landskapet. DSCN2962

Jeg valgte å holde til ute med den røde malingen. Jeg er ikke så god til å holde malingen på kosten, så jeg har fortsatt røde flekker rundt omkring. Regner med at jeg en dag klarer å slite oljemalingen av kroppen.

 DSCN2963  DSCN2974

Juan fant fram bensinkanna, så dermed fikk jeg i hvert fall temmelig rene hender. Bensin er undervurdert for å fjerne maling! Lukter myyyyye mindre enn whitespirit!

DSCN2971

Det var landsbyfest i Acasio denne helga, med oksekamper og også slåsskamper. Det hele foregikk på plassen nedenfor huset vårt, så vi smugkikka litt mellom rullene og kostene. Det var masse flott stuter. Her har Juan fått låne seg jakke og hatt og poserer, noe nervøs, sammen med en temmlig olm stut. Fredagen var det oksekamper det gikk i, men på lørdagen var det også en del “menneskekamper”. Det er mange som tror at dersom man ofrer menneskeblod til Pachamana (Moder Jord), så vil avlingene bli bedre. I september hvert år er det en stor fest med rituelle slåsskamper. Denne gangen ble det også en del tilfeller av folk som slo løs på hverandre. Ganske trist å se på ungene som vandrer rundt blant fulle foreldre som slåss.

DSCN2975Her er skikkelig “hyttetur-føde”. Sunt og godt???

DSCN2977 DSCN2982

Kaldt på kvelden, så det var deilig å pakke soveposen rundt meg, mens vi brukte stearinlyset for å grille mashmellows.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar