fredag 10. august 2012

Perfeksjonist???

Jeg tror ikke jeg er perfeksjonist, men jeg liker at det jeg gjør er skikkelig. Så når jeg nå fikk ansvar for de nye misjonærene som skulle komme, ønska jeg å ha alt på stell. Vi har hørt rykter om de har vært flinkere på mottak av ferskiser i Peru, men denne gangen skulle vi jammen være minst like gode her i Bolivia!

En av tingene jeg ville ha på plass var sim-kort, fiks ferdig til å dytte inn i telefonen. ENTEL har en firmapakke, hvor man kan ringe gratis mellom alle medlemmene i gruppa, og det hørtes ut som en bra deal. “There’s no such thing as a free lunch” sies det jo, og selv om dette tilbudet ikke akkurat var gratis, var det nok for godt til å være sant…

Uansett; alle nykommerene sendte med IMEI-nummer til telefonene sine, jeg leverte videre til sekretæren i kirka, som hadde kontakten med ENTEL. Kortene ble bestilt til 1. august, i og med at de fleste skulle komme 2. Allerede i slutten av juli fikk jeg utdelt en bunke med SIM-kort, men på morgenen 1. august ringer de fra ENTEL og sier at de sliter litt, men utpå ettermiddagen, eller i hvert fall senest å morgenen 2. august skal alt være i orden.

I dag er det 10. august; etter å ha stått en drøy time i kø på telefonkontoret, for så å få utdelt et sim-kort som ikke funker, for så å ha diverse samtaler med ENTEL har jeg nå en mobil som funker normalt. Telefonen som skal være til kontoret vårt funker innimellom, og 15-åringen vår er den heldige innehaver av fungerende sim-kort, og dermed kommunikasjonsmuligheter, mens potosinoen vår ikke kan motta meldinger…

I dag morges ringte de meg fra ENTEL og tilbød oss gratis telefoner (mot å binde oss for et år…) – men de kan først komme på tirsdag. Jeg holdt en lengre tale om sinte nykommere som føler seg svært utrygge når de må vandre rundt i byen uten å kunne språket, og uten å kunne ringe noen om de trenger hjelp.

Nå skal sekretær og jeg på møte mednoen høye damer (!) i ENTEL klokka ett; jeg går rundt med 9 mobiler i veska og satser på at jeg ikke blir rana.

Moralen; hmmm, kanskje at det er fåfengt å tenke på å være noe som helst i nærheten av perfeksjonist i dette landet??

1 kommentar:

  1. Oi, Oi, Oi - høres veldig "manjana" ut, ja. Må nok bare "go with the flow" der ! De nye får jo en kjapp og tydelig innføring i hvordan det funker - og ikke funker !

    SvarSlett