onsdag 24. august 2011

Kultur

Klokka er 05.36, og jeg våkner like før klokka ringer, vakler ut på badet og kaster litt kaldt vann i ansiktet. Alle som kjenner meg vet at jeg:
a) ikke akkurat er noe a-menneske og
b) er veldig glad i Bolivia og bolivianere.
Noen ganger kræsjer de to tingene litt. I dag har vi nemlig avtalt skype-møte med en av de ansvarlige i Norge. To av kollegene mine skulle komme til meg klokka seks, for da er klokka sånn midt på dagen i Norge – og her hos meg er det best nettkobling. Selv om jeg har bodd en del år her i landet, og har lært meg en del om “hora boliviana”, så har jeg enda ikke skikkelig under huden når et klokkeslett faktisk betyr den tiden, når det betyr ti minutter seinere – og når det betyr tre timer seinere.

Jeg er fremdeles “norsk nok” til å stille sånn noenlunde presis på jobb – så dermed sitter jeg her i stua mens det sakte blir lysere ute, smal i øya, prøver å skjønne noe av nyhetene på quechua, og kjenner på at jeg blir mer og mer irritert. Irritert på meg selv fordi jeg aldri lærer, og irritert på denne kulturen hvor man ikke stiller på den tida man har avtalt.

Håper hun vi skal snakke med i Norge har med matpakke, så hun kan sitte ved pulten sin, mutt putt aleine mens kollegene koser seg i kantina – mens hun venter på samtalen fra sine bolivianske medarbeidere.

Jeg for min del tror jeg tar meg en tekopp…

PS: Klokka er nå 06.23

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar