tirsdag 21. februar 2012

Carnavales

Helt siden jeg kom til Bolivia for over 11 år siden er jeg blitt spurt om jeg har vært på karnevalet i Oruro. Endelig kan jeg svare “ja” på det spørsmålet. Karneval er jo en stor ting her i Sør-Amerika; de fleste kjenner vel til det i Rio. Men det er karnevalet i Oruro som står på verdensarvlista til UNESCO.

Takket være en strålende kjæreste med gode kontakter har jeg ikke bare overvært karnevalet i Oruro; jeg har gjort det på første klasse, på tribunen til hovedsponsoren. Foran meg satt kulturministeren og andre kultur-storheter. Det var flere fordeler med plasseringen; vi satt ved et av stedene hvor “korpsene” og dansere virkelig gir alt, vi fikk mat og drikke – og kanskje aller best for sånne som meg som ikke akkurat er utstyrt med selskapsblære; det var bevokta toaletter Smilefjes som blunker

Karnevalet er virkelig en opplevelse; farger, fyrverkeri, fantastiske kostymer, og deltakere som gjør sitt ytterste for å skape noe unikt. Bildene kan kanskje gi et lite inntrykk.

DSCN2800

DSCN2802

DSCN2810

DSCN2814

DSCN2816

DSCN2820

DSCN2824

DSCN2838

DSCN2843

DSCN2848

DSCN2851

DSCN2855

DSCN2858

1 kommentar:

  1. herlige bilda, å utruli heldi du e som fikk sitt på en så go plass! kjenne misunnelsen stig litt over at du får vær der d e skikkeli karneval, savne vannkrigen å hele pakka... skikkeli fine bilda, kjenne folkemusikken summe i bakhode mitt bare æ sjer på dæm

    SvarSlett