lørdag 16. januar 2010

Ting i Tana

Jeg er altså i Antananarivo denne helga – landsbyboeren på tur til hovedstaden. En ting er at det er en overgang å plutselig se masse biler og mennesker og høye hus og butikker, men når man heller ikke er i stand til å kommunisere i noen særlig grad blir det virkelig en bonde i byen-opplevelse.

Er veldig fornøyd med å ha klart å ta taxi - to ganger(!), og begge gangene kom jeg dit jeg skulle. Den ene gangen klarte jeg til og med å prute på prisen.

Har vært på et kjeeeempestort supermarked. Tror kanskje at det er det største jeg har sett noen gang. Jeg gikk rundt og rundt, for jeg var jo utstyrt med handleliste fra Monika og Helen, må vite. Men da jeg selv på den fjerde runden (dvs den andre kilometeren, eller no sånt) ikke fant feta-ost og soltørka tomater, ga jeg opp. Men en del andre godsaker ble det nå – ser fram til ferskt grovbrød med champagne-postei når jeg kommer hjem!

Det flotte med byturer er å gå rundt og rundt og kikke og suge inn stemningen. Her i byen betyr det en del trapper og mye opp og ned. Byen minner meg i grunn en del om La Paz. Det er masse små butikker, te-salonger, restauranter og boder  og ikke minst gateselgere som prøver å selge det meste man kan tenke seg, og mye annet. En fyr fulgte etter meg en del kvartaler – han ville gjerne at jeg skulle kjøpe gassiske musikk-instrumenter “billig, bra, veldig billige, se de er små, passer til bagasjen”. Han skjønte etter hvert at det kanskje ikke var det jeg var interessert i, så da vi runda et hjørne og det ikke var andre mennesker rundt oss bøyde han seg fram og hvisket: “Want marihuana?” (For ordens skyld; jeg slo ikke til på det tilbudet, heller…)

Det flotte med å være installert på misjonsstasjonen her i Tana er at det fulgte med guide. Manga var med meg rundt i går, og viste meg både banker og butikker, så da jeg vandra rundt i dag gikk jeg meg ikke bort en eneste gang, selv om jeg prøvde meg på mange nye veier. Nå sitter jeg her i hagen under et stort tre. Det har vært sol i dag, så jeg kunne legge vekk ulljakka og finne fram singleten igjen. Det er grønt og fuglene kvitrer. Slettes ikke verst å tilbringe en lørdag her!

1 kommentar:

  1. Det er bra, det!
    Manga er ei flott dame! Ein racar på flyplassen, kan eg tipse om;)

    SvarSlett