fredag 30. juli 2010

The end

pleide det å stå på slutten av filmer i gamle dager, og i dag var det slutt på skoleåret på SFM. Det vil si, slutt for studentene, som nå reiser hjem, hver til sin by. Og det er ingen liten affære. Madagaskar er en øy, men en av de største øyene i verden, og infrastrukturen kunne vel vært bedre, for å si det pent. Så når enkelte av studentene nå pakker sakene sine etter 10 måneder her i Fandriana har de en lang vei hjem. Selv skal jeg en tur på en konferanse i Diego Suarez, helt nord på øya. Da bruker vi en 6-8 timer herfra til Antananarivo. Der overnatter vi før vi starter to-dagersprosjektet med å komme oss nord til Diego. Men mange av studentene bor slettes ikke i store byer, så de må videre ut på landsbygda, med minibuss – eller med apostlenes hester. Regner med at alle har kommet seg hjem i løpet av neste uke…

Det har vært en begivenhetsrik dag, med taler (og taler og taler) og utdeling av diplom til fjorårsstudentene, som nå har papir på at de er ekte lærere.  Det var også takk til Fredskorpsdeltaker Mademoiselle Lene – også det ganske høytidelig, med tale av Madam Zeno – nasjonal rektor for alle kirkas skoler, og en noe fryktinngutende dame. Jeg fikk dermed anledning til å holde min første – og kanskje siste(?) tale på gassisk, der jeg takket for meg. Man får ikke mer moro enn man lager selv, så jeg overrakte en gave til rektor; en trollhale. Da Monika og jeg sang “Trollmors vuggesang” var han nemlig svært så opptatt av halene våre. Nå har han fått sin egen!

Jeg har også hatt besøkt av studentrådet i dag. De kom så pent og hadde med avskjedsgave. Veldig koselig!

Her jeg sitter og ser ut av vinduet på kontoret kjenner jeg at jeg kommer til å savne Fandriana når jeg reiser. Ettermiddagssola over åsene, de rødbrune husene, det store tuntreet – det er vakkert her. Men jeg tror det kommer til å bli veldig stillle framover, når internatet ved siden av blir helt tømt for studenter. Ingen som slamrer med gryter og kjeler, ingen som synger og ler, ingen som står ute og vasker klær eller går på slang i frukttrærne. Sukk…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar