lørdag 31. juli 2010

Medmenneske?

Idag har det banket på døra mi ni ganger. Det er koselig at folk kommer på besøk, men åtte av disse ni gangene har det vært folk som kom for å be om hjelp. Dette er, som jeg vel sikkert har sagt noen ganger før, et fattig land, og folk sliter med å brødfø familien sin. Det er ikke alltid så lett. Allikevel synes jeg ikke det er helt uproblematisk at de kommer hit for å få hjelp. På et rent personlig plan er det til tider frustrerende å bli betraktet mer som en døgnåpen bank enn som et menneske, men jeg kan jo på sett og vis forstå det. Jeg har jo mulighet til å hjelpe, jeg har penger – og mat. Og det er forsåvidt ikke noe problem å dele ut penger, og mat for den del, til både den ene og den andre som banker på døra, men er det riktig? Jeg har lest litt om nestekjærlighet i det siste, og sist nå leste jeg i et prosjektdokument om “Christian charity”. Men hva er nå egentlig det? Er det å dele ut, eller er det på en eller annen måte å prøve å hjelpe til med å skape mer varige løsninger? Jeg drar herfra om noen uker – hva gjør ungene som kom på døra og spurte om brød i dag da?

Det er vanskelige spørsmål og problemstillinger, og jeg kjenner at jeg kommer til kort, og at jeg blir frustrert og sur – og at jeg sukker dypt hver gang det banker på døra. (Helst bankes det forresten på døra når jeg sitter på do – noe som ikke gjør sukkingen mindre inderlig…)

I bunn og grunn handler jo dette om de virkelig store spørsmålene; om rik og fattig, om hvorfor noen av oss ble født i et land som Norge, mens nesten alle andre i verden var så mye mindre heldige. Når vi nå en gang, aldeles ufortjent og uten å ha gjort noe for det, har fått så mye på så mange måter, har vi ikke da et ekstra ansvar i verden for alle de andre som ikke fikk de 2000 da de passerte Start, men i stedet måtte gå rett i fengsel – eller noe i den duren? Jeg synes som sagt dette er vanskelig. Alle gode svar, råd og tanker om hvordan jeg på best mulig måte kan være et medmenneske tas imot med takk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar