tirsdag 10. august 2010

Lykke

Lykke kan være så mangt – men det handler nå alltid om denne gode følelsen som fyller deg innvending.

I kveld har jeg hatt noen av studentene på besøk. Semesteret på lærerskolen er over, men ikke alle studentene har reist hjem enda. Halvparten av lærerstudentene har bare ungdomsskoleeksamen, og en del av dem har blitt igjen her for å ta “artium” som privatister nå i august. Jeg møtte et par av dem forrige kvelden da jeg var ute og gikk tur, og de fortalte at det var vanskelig. “Kunne jeg kanskje hjelpe dem litt med engelsken?”

De har helt rett i at det er vanskelig. Jeg har sett noen gamle eksamensoppgaver, og er ikke så sikker på om jeg hadde fått full score på alle oppgavene…

Men vi satt nå her; te i krusene, pizzabiter på bordet, fyr på peisen – og mange stearinlys. Strømmen gikk natt til mandag, på radioen sa de at den skulle kommer tilbake på ettermiddagen, men det så vi fint lite til… Men det blir nå en koselig hyttestemning ut av det hele. Vanligvis er det ikke noe stort problem at strømmen går sin vei; har lært meg til å ikke kjøpe ting som må ha kjøleskap, varmtvannstanken holder på varmen noen dager, og på skolen kjøres ofte aggregatet så vi får lada det som skal lades. Men nå har de fleste på skolen reist på møte i Fianar, og det er så godt som tomt for bensin – så dermed er det ikke lademuligheter på skolen heller. Jeg hadde derfor innført pc og mobilrestriksjoner for meg selv.

Etter å ha forklart litt om høflige måter å spørre på på engelsk og etter noen dialogoppgaver, begynte øynene å glippe litt i halvmørket og gjespene ble stadig tydeligere. Derfor ønsket studentene meg “good dreams” sånn circa kvart på åtte. Jeg var faktisk ikke helt klar for senga enda, så med stearinlys i den ene hånda og boka i den andre satte jeg meg godt til rette foran peisen. Det er en koselig bok, og  jeg har det fint. Men plutselig får jeg det enda bedre, jeg kjenner denne gode følelsen som sprer seg inni meg; for fra kjøkkenet kan jeg høre en forsiktig brumming som jeg ikke har hørt på noen dager: kjøleskapet våkner til live igjen! Og jeg kan si “O, lykke!”

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar