tirsdag 3. august 2010

Ny pedagogikk?

Når norske skoler drar på seminar er det som regel vel organisrte utflukter; hotellrom er bestilt, møtelokaler med ymse fasiliteter er sørget for, det er skrevt lister over hvem som eventuelt skal dele rom – og alt dette er selvsagt på plass noen uker før seminaret skal avholdes.

I går reiste vi avgårde. På søndag hadde jeg fått vite at vi skulle til Ambositra for å skrive en prosjektplan for “ny pedagogikk”, og at avreise skulle være klokka 13.30. Mandag sånn i halvelleve-tida fikk jeg høre at vi skulle reise halv ett istedet. Greit nok – da rakk jeg akkurat å spise lunsj hjemme, pakke sekken, kjøre en drøy time, og så spise ny lunsj. Men før vi kunne spise lunsj måtte det sjekkes om det var plass til oss på hotellet. Om det ikke var plass her, så var det sikkert det et annet sted – og var det forresten greit om Lohloh og jeg delte rom? Moralen er kanskje; man trenger ikke alltid planlegge alt i detalj…

Vi skal altså snakke om “ny pedagogikk” – men hva er nå egentlig det? Vi er nå inne i dag to, men har vel i grunn ikke kommet noe nærmere en definisjon av begrepet. Man er opptatt av “grønn skole”, av inkludering og av didaktisk materiale – og av hvordan i alle dager vi skal kunne måle resultatene av denne nye pedagogikken som vi enda ikke helt vet hva er. Jaja – noe finner vi vel ut i løpet av dagen eller morgendagen!

Det er ellers litt av et mål dette at Madagaskar – verdens 8. fattigste land, med en enorm mangel på lærere – skal satse på inkludering av alle i skolen, uansett handikap.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar