lørdag 20. februar 2010

Studietur 2

Skal vi studere, så skal vi studere!

Forrige fredag lasta vi opp skolebilen igjen og la i vei. Begynner å opparbeide god bilkondis igjen; vi kjørte vel en 12-14 timer til sammen for en times besøk…

DSCN2191

Charles får oss alltid trygt både fram og tilbake.

Turen gikk altså sørover, med overnatting i Fianar. Vi ble innlosjert på gjestehuset til KFUK. Damene skulle ligge på ett rom, og herrene på et annet. Trodde vi… Monika og jeg, sammen med rektor, ble henvist til VIP-avdelingen for spesielle gjester. Der fikk vi et stoooort rom – plass til 8-10 senger, men det var bare to. Det var ikke myggnett, og jeg kjente at det var litt ekkelt. Ikke pga av myggskrekk, men fordi det nettet er så kjekt å ha mellom seg selv og resten av verden (les: potensielle kryp som lakkerkakker og mus og slikt). I tillegg var madrassen godt innpakka i plast, så hver gang jeg snudde litt på meg, våkna Monika av knitringa.

Dagen etter var det avreise klokka seks. Alle som kjenner meg fra Norge vet at jeg er et b-menneske, men her i landet har jeg virkelig skjønt den opprinnelige betydningen av syvsover, så seks er slettes ikke så tidlig. Frokost var første post på programmet. Monika er litt flinkere til å “blende in” enn meg; men jeg er bare ikke i stand til å spise rissuppe med pølse før klokka sju om morgenen – takke meg til loff og te!

DSCN2192

Det egentlige målet for turen var Ambalavao, en by en times tid syd for Fianar. Der skulle vi besøke ildsjelen som står bak den lokale parken ANJA. En svært inspirerende fyr, som har fått med seg et helt lokalsamfunn i et prosjekt for å gjenopprette balansen i naturen i området.

DSCN2198

En ringhale-lemur

Vi dro altså på tur for å lære mer om klima og natur; så hav er vel mer naturlig enn at vi kjøper 5 sekker med kull på vei hjem, kaster alle plastposer ut av vinduet og kjører rundt i en svær firehjulstrekker som sikkert drikker et par liter bensin på mila?

Men alle var enige om at det hadde vært en fin tur – og da vi kom hjem satt Helen i krysset og solgte sambos, så da ble det litt godis til kvelds!

DSCN2187

“Lene? Har du kamera?” spurte en av kollegene mine. “Kan ikke du ta bilde av han gutten der borte – han i den gule hatten?!” Og så fniste hun godt…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar